09367162522 | تکنیک های خرید و فروش املاک
ورود ثبت نام

نکات مهم در اجاره آپارتمان که باید بدانید

1398/02/22

جست‌وجو برای مورد مناسب جست‌وجو برای پیدا کردن آپارتمان مناسب با توجه به بودجه و اولویت‌ها

 ۱. تنظیم بودجه ابتدای کار بررسی کنید که مبلغ مورد نظر شما برای اجاره آپارتمان چقدر است. فراموش نکنید که با توجه به شرایط اقتصادی ایران، این مبلغ نباید از ۳۰ تا ۵۰ درصد درآمد ماهیانه‌تان بیشتر باشد. متناسب با بودجه‌تان جست‌وجو کنید و وقت‌تان را برای دیدن مواردی که قطعا استطاعت پرداخت اجاره‌شان را ندارید، تلف نکنید. مگر اینکه خانه‌‌ی گران‌تر آن‌قدر امتیاز داشته باشد که صرف هزینه‌ی بیشتر برای آن بیارزد. اگر دانشجو هستید یا هدف‌تان تنها زندگی کردن است و پول کافی برای اجاره ندارید، به داشتن هم‌خانه فکر کنید. وجود هم‌خانه‌ای که از نظر اخلاقی با شما سازگار است و در پرداخت اجاره کمک می کند، ایده‌ی خوبی خواهد بود.

 ۲. بررسی راه‌های مختلف جست‌وجو بدیهی است که برای یافتن منزلی مناسب باید به سراغ مشاور املاک و بنگاه رفت.

 اما انتخاب‌های خود را محدود نکنید. از آگهی روزنامه‌ها، شبکه‌های اجتماعی، اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌های املاک نیز در این زمینه نیز غافل نشوید. می‌توانید به دوستان‌تان نیز بسپارید تا در صورت مشاهده موردی مناسب خبرتان کنند. اگر دانشجو هستید حواس‌تان به آگهی‌های دانشجویی باشد. معمولا دانشجویان روی تابلوی اعلانات، آگهی‌های خود را برای درخواست هم‌خانه می‌چسبانند.

 ۳. تدوین فهرست اولویت‌ها تکه‌ای کاغذ بردارید و اولویت‌های خود درباره‌ی محل زندگی و آپارتمان مورد نظر برای سکونت را روی آن بنویسید. باید مشخص کنید که چه چیزهایی برای‌تان مهم‌تر است. آیا به‌دنبال منطقه‌ی مسکونی آرام و بی‌سروصدا هستید؟ آیا دوست دارید که آپارتمان‌تان نزدیک به ایستگاه اتوبوس و… باشد؟ به دنبال نزدیک بودن محل کار و آپارتمان هستید؟ آیا می‌خواهید مدرسه‌ی فرزند‌تان نزدیک باشد؟ و… . آشپزخانه چگونه است؟ آیا امکان نصب ماشین ظرف‌شویی وجود دارد؟ فضای اتاق‌ها چگونه است؟ آیا می‌توانید وسایل اساسی خود را در آنها قرار بدهید؟ میزان نور خانه برای شما بیشترین اهمیت را دارد یا همسایه‌ها؟ برای اینکه دریابید محله‌ی مورد نظرتان چگونه است، می‌توانید در ساعات و زمان‌های مختلف مثلا شب، آخرهفته و… مراجعه کنید و حال‌وهوای آنجا را درک کنید. شما قرار است چند وقت و شاید حتی چند سال در آن منطقه زندگی کنید، پس بررسی دقیق اوضاع بسیار حائز اهمیت است. مدارک و مسائل مالی مدارک و مسائل مالی در اجاره‌ی آپارتمان

 ۱. ارائه‌ی ضمانت باید به‌عنوان کسی که قرار است ماهیانه پولی به صاحب‌خانه پرداخت کند، خود را به‌درستی معرفی کنید و به صاحب‌خانه اطمینان بدهید که توانایی پرداخت اجاره‌خانه را دارید. سعی کنید راه‌های ارتباطی خود با صاحب‌خانه را دقیق و شفاف مشخص کنید. شماره‌های در دسترس از خود ارائه بدهید و شماره و راه ارتباطی با صاحب‌خانه را نیز دریافت کنید.

۲. پرسیدن از جزئیات در رابطه با پرداخت قبوض اطلاعات لازم را کسب کنید و از صاحب‌خانه سؤال بپرسید. باید بدانید پول کرایه‌ای که پرداخت می‌کنید صرفا برای اجاره‌بهای منزل است یا موارد دیگری مانند قبوض و شارژ ساختمان و… را هم دربرمی‌گیرد یا خیر. پرسیدن درباره‌ی میزان پرداختی برای قبوض و شارژ و… در فصول مختلف هم ضروری است. اگر این اطلاعات را بدانید تنظیم بودجه را بهتر سروسامان خواهید داد. بازدید دقیق آپارتمان از آپارتمان به دقت بازدید کنید وقتی برای بازدید آپارتمانی مراجعه می‌کنید،

 سعی کنید همه چیز را دقیق از نظر بگذرانید. از تعمیرات و خرابی‌ها دقیقا سؤال کنید. چون ممکن است بعدا بعضی از خرابی‌ها به گردن شما بیفتد. موارد زیر باید در هنگام بازدید آپارتمان به‌خوبی بررسی بشوند: لوله‌های آب و گاز. ببینید که نشتی یا خرابی وجود نداشته باشد.

 شیرآلات را بررسی کنید. ببینید که دست‌شویی، دوش حمام و… مشکلی نداشته باشد. وضعیت برق‌کشی و سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی را دقیق بررسی کنید وضعیت دیوار و پنجره‌ها را ملاحظه کنید. ببینید که ضخامت دیوارها چگونه است. اگر دیوراها نازک باشند از سر و صدای واحدهای دیگر در امان نخواهید بود.

 ضمنا سالم بودن پنجره‌ها و درها را نیز فراموش نکنید. سر و صدای محل نیز موضوع مهمی است که می‌تواند آرامش شما را سلب کند. پس حتما به این موضوع نیز دقت بفرمایید. مذاکره برای اجاره انجام مذاکره برای قرارداد اجاره اگر همه چیز به‌خوبی پیش رفت و از خانه و صاحب‌خانه خوش‌تان آمد، می‌توانید وارد مرحله‌ی مذاکره بشوید

 ۱. آشنایی با صاحب‌خانه اگر طرف حساب شما مشاور املاک است و مسئولیت اجاره دادن مجموعه عظیمی از واحدهای مسکونی را به عهده دارد، کار برای تخفیف گرفتن و مذاکره‌ی بیشتر، کمی دشوار می‌شود. اما در صورتی که طرف حساب شما خانواده‌ای باشد که برای درآمد بیشتر واحد آپارتمانی خود را برای اجاره دادن در نظر گرفته‌اند، قدرت چانه‌زنی بیشتری خواهید داشت.

 ۲ . نوشتن قرارداد در نوشتن قرارداد اجاره اصول مذاکره را رعایت کنید. آرام و مؤدب پیش بروید تا حرف‌تان شنیده و پذیرفته بشود. اگر بعضی امور مثل رسیدگی به منزل و حیاط و… را عهده‌دار می‌شوید در قبال آن تقاضای تخفیف برای اجاره‌بها کنید. در صورتی‌که پرداخت کرایه ماهیانه برای‌تان سخت است، از صاحب‌خانه بخواهید که پول پیش را بیشتر و مبلغ کرایه را کم‌تر کند.

 ۳. خواندن قبل از امضای قرارداد یکی از اشتباهات رایج در معاملات امضای قراردادها بدون مطالعه تمام بندهای آن به شکل دقیق است. قبل از اینکه قرارداد اجاره را امضا کنید حتما آن را کامل بخوانید و به موارد زیر در آن دقت بفرمایید: تاریخ شروع و اتمام قرارداد؛ اطلاعات مکتوب درباره‌ی اجاره‌بها و پیش‌پرداخت؛ شرایط فسخ قرارداد از جانب صاحب‌خانه؛ شرایط جریمه‌ی مستأجر در صورت ترک زودتر از موعد خانه؛ وظایف و مسئولیت‌های مربوط به هزینه‌ی تعمیرات و…؛ حق اجاره از جانب مستأجر وجود دارد یا خیر؛ قانون و تبصره‌ای درباره‌ی پذیرش مهمان و محدودیت‌های رفت‌وآمد.

 ۴. نکات قابل بررسی حواس‌تان باشد قراردادها را یک‌ساله بنویسید. قراردادها را طوری نبندید که مجبور باشید فراتر از یک‌سال به قرارداد متعهد بمانید. شاید شرایط شما تغییر کرد و مجبور شدید آپارتمان را ترک کنید و جای دیگری به‌دنبال منزل باشید.

5-در تبدیل رهن اجاره به ازای هر 100 ملیون 2 تا3 ملیون بستگی به توافق ترفین می توانند تبدیل کنند . و اگر مستاجر کل اجاره بهای یک سال را بخواهد یک جا پرداخت کند اجاره ی یک کاه قرار داد را نمی دهد و تنها از یک سال اجاره ی 11 ماه را یکجا پرداخت می کند.

 مثلا ممکن است محل کارتان تغییر کند یا مجبور شوید به شهری دیگر نقل مکان کنید یا بچه‌دار شوید و به فضای بیشتری نیاز پیدا کنید. پس حواس‌تان به نوع قراردادی که می‌بندید باشد. در ضمن باید توجه کنید که از نظر حریم خصوصی، منزل اجاره‌ای در چه وضعیتی قرار دارد. صاحبخانه نباید آزادانه و بدون اجازه‌ی شما به آپارتمان یا ساختمان ورود کند. این موضوع را در نظر داشته باشید و قبل از نوشتن قرارداد آن را مطرح کنید.

نظرات کاربران

نظر خود را ارسال نمایید